Minister Van der Wal opent expositie Nederlands Jachtmuseum

• 28 februari 2024

Minister Christianne van der Wal voor Natuur en Stikstof heeft dinsdag de expositie ‘De jacht vroeger en nu’ in Kasteel Doorwerth officieel geopend. De expositie in het Nederlands Jachtmuseum geeft een beeld van de beoefening van de jacht door de eeuwen heen. Of zoals de minister zelf in haar speech zei: ‘Van jagen om te overleven, naar jagen als levensstijl’.

Zo’n zeventig gasten waren aanwezig bij de officiële opening in de Ridderzaal van Kasteel Doorwerth, die werd opgeluisterd door traditionele jachthoornblazers. Zowel René Leegte, voorzitter van het Nederlands Jachtmuseum, als de minister haalden in hun openingswoord even de gevoeligheid rond de jacht aan: ‘De druk van de maatschappij houdt ons scherp’. Tegelijkertijd luidde de conclusie dat de jacht als traditionele ambacht en de vakkennis van de jagers nog lang niet thuishoren in het museum. “Jagers zijn hard nodig om de natuur in goede banen te leiden, als je niet ingrijpt raak je de balans kwijt.”

De expositie met onder meer unieke stukken uit vroeger tijden en een demonstratie van geavanceerde nachtzichtapparatuur is tot en met 5 mei 2024 te bezoeken. In het kasteel dat deel uitmaakt van het Geldersch Landschap & Kasteelen zijn verschillende collecties samengebracht: het Nederlands Jachtmuseum, de Nationale Bosbouwcollectie en Museum Veluwezoom.

Daarnaast kunnen bezoekers dankzij de fraai ingerichte kasteelvertrekken een mooi beeld krijgen van het leven in de Middeleeuwen. Het kasteel is omringd door mooie wandelpaden, een moestuin en boomgaard met bijenstal. Het bevindt zich in een afwisselend heuvel- en waterlandschap waar je heerlijk kunt wandelen en fietsen.

Meer informatie vindt u op www.nederlandsjachtmuseum.nl en op www.glk.nl/doorwerth/kasteel-doorwerth

Het Nederlands Jachtmuseum is gehuisvest in Kasteel Doorwerth. De tentoonstellingen en publieksactiviteiten zijn onderdeel van de totale presentatie in het kasteel.